شب دوم و سوم محرم 1400

«یا شیعهآل سفیان ان لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم» (ای پیروان آل سفیان! اگر شما دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید، پس «لااقل» در زندگی خود آزاده باشید)

امام حسین (ع)

شب دوم: ورود به کربلا
امام حسین(ع) روز دوم محرم سال 61 هجری قمری به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام گذاری شده است. روز دوم، نماد پایداری است. اباعبدالله الحسین(ع) از همان آغاز حرکت با حوادث گوناگونی روبه رو شد. از بی وفایی و بی عهدی کوفیان گرفته تا تعقیب شدن از سوی سپاهیان و لشکریان دشمن. با این حال از ادامه راه منصرف نشد و هم چنان استواری ورزید. حسین(ع) بزرگترین معلم تاریخ بشریت است.

شب سوم: حضرت رقیه (س)
رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی(ع) است. نام مبارک او در بعضی از کتاب های تاریخی نقل شده است و برخی دیگر مانند ریاض الاحزان از او با نام فاطمه صغری یاد کرده اند. رقیه(س) در روز سوم صفر سال 61 هجری قمری در سفر اهل بیت (ع) به شهر شام از دنیا رفته است. شاید نام گذاری روز سوم محرم به نام این بانوی کوچک به این انگیزه بوده که در گرماگرم عزاداری دهه اول، از مظلومیت او یادی شود.

حضرت رقیه الگوی تربیت صحیح است. با تدبر در جملات کوتاهی که او هنگام دیدن سر بریده پدر به زبان آورده به خوبی می توان دریافت که این کودک از چه معرفت والایی برخوردار بوده است.

در ادامه گزارش تصویری ببینید از نحوه برپایی مراسم عزاداری شب دوم و سوم محرم 1443 مرداد 1400 در مجموعه محبان المهدی (عج)

پیام بگذارید

X